23 december: Hemgjord marsipan

Från ca 2 år

När vår matberedare la av i veckan trodde jag inte att det skulle bli någon hemmagjort marsipan som jag hoppats men nu är en ny matberedare på plats och den har fått utstå diverse tester de senaste dagarna. Till matberedaren följde en kvarn som underlättade när jag skulle mala mandeln. Tidigare har jag gjort det i matberedare vilket är lite svårare, men ser man bara till att allt mals så fungerar det också. Det krävdes en del jobb innan jag blev helt nöjd med konsistensen på marsipanen men resultatet blev tillslut väldigt bra. Det här vill jag göra igen.

Ingredienser:
200 g mandel
7-8 dl florsocker
25 g smör, rumstempererat
0,5 dl vatten
Grön och röd karamellfärg
Ca 300 g choklad
Strössel

Gör så här:
Skålla mandeln (koka tills skalet börjar släppa, häll av vattnet, tryck ur mandeln ur skalet)
Låt mandeln torka på hushållspapper tills den är helt torr, ungefär 12 timmar i rumstemperatur
Mal mandeln i kvarn eller matberedare
Blanda ihop mandelmjölet, florsocker och smör i matberedare
Tillsätt försiktigt vatten
Arbeta degen till rätt konsistens
Degen skall bli fast och inte kladda, tillsätt extra mandelmjöl eller florsocker för att få fastare eller vatten för att få den mjukare. Jag tyckte det var enklare att arbeta ihop degen till rätt konsistens för hand. 

Dela degen i två delar, färga den ena grön och den andra röd/rosa
Lägg i skålar täckta med plastfolie och låt stå i kylskåp några timmar

Ta fram degen och forma till bollar eller kavla ut och stansa figurer med små pepparkaksformar
Smält choklad över vattenbad
Doppa bollarna i chokladen (helt eller delvis) eller spritsa choklad över figurerna
Strö över strössel
Låt stelna på bakplåtspapper i kylskåp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar