20 december: Pappersboll och pappersstjärna

Från ca 6 år

När jag var barn var det alltid speciellt att titta på mormors julgran. Hon hade så fina kulor i granen och söta små flätade pappersstjärnor. Vet att vi någon gång försökte vika sådana men lyckades. Efter mycket trixande idag fick jag äntligen till en egen liten stjärna som får mig att tänka extra mycket på jularna i Småland och på min mormor. Jag kan inte förklara hur jag gjorde men det finns redan många beskrivningar på nätet, till exempel en på ScrapAddicted.







Remsorna går att skära till själv men jag hade ett paket köpt på Panduro med färdiga remsor i lagom längd, bredd och tjocklek. Vika stjärnor kändes dock som överkurs för barn. Istället kan de använda samma typ av pappersremsor till att göra pappersbollar.

Material och verktyg
8 pappersremsor ca 12*1,5 cm
2 brads (jungfruben)
Sax eller pappersskärare
Band/Snöre
Nål

Gör så här:
Skär eller klipp till remsorna
Gör ett hål på varje kortsida på remsorna, ca 5 mm in
Lägg remsorna i en hög och sätt ihop dem med en brad i var ände
Sprid försiktigt ut remsorna så att de bildar en boll
Fäst en snöre eller band för upphängning




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar